Search This Blog

Sunday 1 August 2010

penyakit pelikku



Salamun alayk..



Lama aku tidak menulis. Sudah 3 bulan barangkali keyboard ini tidak digunakan untuk blogging. Aku malas. Tiada masa kononnya. Buat benda lagha berjam2 boleh pulak. Apa yg telah kau lakukan, Farah? Entah apa sebabnya, semangat untuk menulis kembali menyeru diri untuk menyampaikan ssuatu. Dalam bahasa melayu lagi. Maaflah kalau bunyi mcm pelik, sebab banyak sangat ckap arab (yeke?)

Terkenang waktu musim exam final aritu. Selalu muncul penyakit pelik2. Kali ini penyakit tak nak balik umah. Aku merantau ke rumah jiran yang semuanya ialah teman sekelas. Plus, my murobbi pun ada di situ, so mudahlah kalau nak minta dia ajarkan apa yang x faham. Hm, lama juga, lbih kurang 2 bulan lebih duduk sana. Balik umah sendiri sekali sekala. Itu pun untuk bayar duit sewa. Tanggungjawab sebagai ahli beit aku abaikan. Hak kepada ukhti toksah kira la. Lagila, x contact pun. Cakap benda yang penting sahaja. Padahal umah berjiran. Jalan 5min da sampai. Cess, sampai hati kau Farah?

Kenapa tak balik umah sekian lama? Kononnya x gembira di rumah sendiri. Ya mungkin kerana mereka buat keputusan besar tanpa bincang dengan aku terlebih dulu. Kecil hati dan terkilan. Juga ada unsur2 cemburu dengan ahli beit sendiri. Mereka sentiasa memerlukan dan diperlukan. Juga ada rahsia tentang mereka yang aku tidak tahu. Terasa bagaikan tiang lampu saja. Aku tiada banyak kisah menarik tentang sisters seantero dunia. Aku x punya ilmu agama yg banyak. Aku juga lambat menghafal Quran. Kadang2 aku rasa nak berhenti. Aku rasa kerdil and sometimes inferior too. Tapi adakah itu boleh aku jadikan alasan untuk tidak berjihad melawan nafsu untuk menunaikan tanggungjawab?! Sangat tidak valid alasan yg dikemuka. Rapuhnya imanmu, Farah.

Farah, ingat Allah kata..

"Diwajibkan ke atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu.
Tetapi boleh jadi kamu tidak mnyenangi sesuatu, pdahal itu baik bagimu,
dan boleh jadi kamu mnyukai ssuatu, pdahal itu tidak baik bagimu.
Allah mngetahui, sedang kamu tidak mngetahui"

Surah al-Baqarah:216


Farah, banyakkan berlapang dada. Selalu istighfar. Selalu memaafkan smua orang sebelum tidur. Hentikan su'uzhon. Banyakkan bertaubat. Tajdid niat selalu. Jangan fikir banyak untuk buat kebaikan, FASTABIKUL KHAIRAT, just do it, Farah!!!










3 comments:

  1. =)
    bunga memerlukan lebih dari sehari untuk mekar cantik,kan farah?

    rama2 pon perlu bersusah-payah baru boleh kuar dari kepompongnya..

    let's learn feom our mistakes n others..
    smoga Allah beri kekuatan! =D

    ReplyDelete
  2. assalamu'alaikum farah :D

    Kef haluki?kuwayyisah?
    macam mana Ramadhan kat Mesir?
    macam mana preparation nak exam?
    [Bittaufiqh ye farah!banyakkan doa tau :) Farah boleh buat!]
    ~sempat tak k.nad dgn sisters lain nak ziarah family farah ni~(sbb nak tunggu farah balik)

    Farah,moga lepas ni kita sama2 perbaharui RI idaman kita,ukhuwwah sesama kita diperkuatkan...

    nanti balik Msia,sama2 kita cari semnagat baru ye!

    Farah Allah dah cipta seorang yang Hebat!

    sorry,kat sini bertanya kabo...akak dah malas nak main FB...hehe

    nanti dah sampai Msia calling2 yea...

    Miss u (dalam bhs arab:Ana mushtaqun ilaiki ya ukhti)miss u so much

    salam sayang,
    kak nad khansa'

    ReplyDelete
  3. putih: syukran jazilan ukhti :) sgt bermakna!

    k.nad: wsalam warahmatullah..k.nad ni no.msia kt 013-3217506. calling2 la kt. nak datang umah pun blh. tp kte xde kat umah 5ari sebelum raya n 5 ari lepas raya. huhu tp selain dari tu ahlan ya habibati!! <3

    ReplyDelete